a close up of a pair of blue jeans

Limango retour: een uitleg van a tot z

Bij Limango shop je voor het hele gezin. Kinderen, mannen, vrouwen en zelfs baby’s kunnen er terecht. Tenminste, we spreken dan over kleding. Kleding die wordt besteld door een volwassene, zoals dat ook zo hoort. Maar goed, als je voor het hele gezin tegelijk kleding besteld, bestaat de kans maar zomaar dat er iets niet past. En, wat doe je dan?

Nou, het antwoord op die vraag kan je zelf ook wel bedenken, want dat is retourneren natuurlijk. Echter weet je misschien niet hóe je dat moet doen en daar komen wij om de hoek kijken. We vertellen je van a tot z en van z tot a welke stappen je moet ondernemen.

Let op! Wij zijn geen Limango. Kom je er op een manier niet uit, dan dien je hun klantenservice te contacteren. Wij zullen je waarschijnlijk niet verder kunnen helpen dan hetgeen we in deze blog vertellen.

Van a tot z, maar dan echt

Nou, nou, nu is het dan toch echt dat we het stappenplan van a tot z voor je zullen uitdiepen. Kijk maar:

a) Retour aanmelden

Als je binnen 14 dagen na ontvangst hebt besloten dat je het artikel wil retourneren en het hebt aangemeld, zit je goed. Dit doe je als volgt:

  1. Log in op je account en ga naar ‘mijn bestellingen’.
  2. Vanaf daar ga je naar de bestelling waar het om gaat, om vervolgens op ‘retour/ probleem melden’ te drukken.
  3. Vermeld welke producten je wil terugsturen en print vervolgens het retourformulier uit.

b) Retour verpakken

In het volgende scherm zal je het retouradres hebben zien staan; dit schrijf je natuurlijk op de buitenkant van de verzenddoos/ -zak. Zorg ervoor dat je het formulier, dat je hebt geprint, toevoegt aan het pakket, om het pakket vervolgens met alle artikelen dicht te plakken. Tot het moment dat het is aangekomen bij Limango, is het nog jouw verantwoordelijkheid, dus doe dit op een secure manier.

c) Retour versturen

En dan is het tijd om je retour op te sturen. Na de aanmelding heb je hier nog veertien dagen voor om dat daadwerkelijk te doen. Om daadwerkelijk naar het dichtstbijzijnde PostNL punt te gaan en daar je pakket in te leveren. In principe kan je je portemonnee thuislaten, al zal je uiteindelijk wel betaling voor de verzending. Dat later.

Let op! Het is mogelijk om meerdere bestellingen in één doos te retourneren, zolang je maar alle formulieren toevoegt.

Terugbetaling

Nadat je je pakketje hebt verzonden, is het belangrijk dat je het verzendbewijs bewaart tot het moment dat je je terugbetaling hebt ontvangen. Hiervoor geld het volgende:

d) Retourkosten

Je betaald retourkosten van €5,70. Dit wordt in mindering gebracht op de terugbetaling. Echter geldt hierop een aantal uitzonderingen en dat is wanneer de bestelling oorspronkelijk defect was, mankeerde of in een verkeerde kleur/ maat was geleverd. In zo’n geval mag je trouwens ook in plaats van het retourneren de klantenservice eerst notificeren.

e) Restitutie

Is alles wél oké, dan zal je als het pakket in goede orde is ontvangen, je geld kunnen terugverwachten. Heb je betaald via Paypal, dan wordt het bedrag op dat account teruggestort. Bij alle andere betaalwijzen geldt dat je het geld ontvangt op de manier waarop je hebt betaald.

Retourvoorwaarden

Het leven zal het leven niet zijn als er een aantal voorwaarden aan dingen zijn verbonden. Om je hierop te attenderen, zullen we een aantal van de belangrijkste nog eens voor je uitdiepen.

  • Retourtermijn
    Je hebt tot 14 dagen na ontvangst om je retour aan te melden en nog eens 14 dagen na de aanmelding om je pakket te versturen. In plaats van deze termijn, kan je je ook houden aan het wettelijke herroepingsrecht.
  • Herroepingsrecht
    Je kan bij online aankopen vrijwel altijd, afgezien van de uitzonderingen, beroep doen op het herroepingsrecht. Je volgt dan niet het reguliere stappenplan van Limango, maar zoals deze in dat recht is beschreven. Je vindt de volledige omschrijving onder andere op de website van de Rijksoverheid.
  • Niet te retourneren items
    Er is een aantal items dat je onder geen enkele (/ weinige) omstandigheden mag retourneren. Het betreft onder andere producten die snel bederven of artikelen waarvan de hygiëneverzegeling is verbroken. De volledige lijst aan deze producten vind je op de website van Limango.
  • Meerdere bestellingen in één pakket
    Als je ervoor kiest meerdere bestellingen in één pakket te verzenden, moet je dit even aangeven via de mail. Doe je dit niet, dan het alsnog zijn dat er dubbele verzendkosten worden doorberekend en dat zou zonde zijn.
  • Terugbetaling verzendkosten heenweg
    De verzendkosten die je voor het versturen van het pakket naar jouw huis worden alléén vergoed als je alle artikelen van de betreffende bestelling retourneert.

Zie, het is niet moeilijk, maar je moet wel degelijk even je best doen om een retour in werking te stellen. Met andere woorden, het gaat niet allemaal vanzelf, zo’n retourtje. Toch weten we zeker dat het je gaat lukken. En nogmaals een reminder dat vragen worden beantwoord door de klantenservice van Limango en dus niet door ons!

Mail